Afgang 2016
Sara Kirstine Grønborg
Billedstøbning |, ||, |||
Printerpapir, sytråd, akrylmaling, epoxy
Sara Kirstine Grønborg undersøger i sin praksis papirets indre og ydre grænser. De tre store værker i udstillingen er skabt af ordinært hvidt A4 papir af typen, man kender fra sin printer eller en kopimaskine. Materialet har gennemgået en lang og udfordrende proces og er blevet syet sammen i lag og fyldt med akrylmaling. Papiret påtager sig, på trods af sin skrøbelighed dermed en ny funktion som beholder. Værkerne befinder sig – qau sin skala og ophængning – et sted mellem maleriet og den skulpturelle gestus og indeholder en høj grad af kropslighed, som spores både i kunstnerens indgående arbejde med materialet og i den måde man som beskuer møder værkernes overvældende formater. Yderligere spørger værkerne med deres hvidhed og formelle vokabular til pille-designs og medicin-emballager og til en diagnosticeret relation til individet og menneskekroppen: hvordan kan noget som skal optages af kroppen fremstå så ukropsligt, som det sker i medicinalindustriens æstetik?