NEW AGE – på den anden side

NEW AGE – på den anden side

Fredag den 15.11 og lørdag den 16.11. Se det fulde program nederst.
Arrangeret af Det Fynske Kunstakademi og Odense Musikbibliotek

Musikbiblioteket og Det Fynske Kunstakademi har sammensat en lille mini-festival med en række kunstnere, der i lyd, billede, installation, performance og tale alle omfavner det sfæriske, magiske og spirituelle for at sende os på en rejse, vi ikke har været på før. En rejse om på den anden side af det kollektivt ubevidste, der udgør vores stabile verdensbillede… tror vi.

Et liv i skyggen af senkapitalismen
Næsten alle generationer genopdager igen og igen de modkulturelle mystikere Alistar Crowly, Madame Blavatsky, William Borroughs og stiller spørgsmål til vores ubevidste og rationelle opfattelse af verden. Det religiøse spiller – også politisk – en langt større rolle i dag, end nogen havde forestillet sig efter guds død og den moderne videnskabs fortælling om verden.

I vores forsøg på at finde en mening med livet i sen-kapitalismens skygge spiller religiøse, spirituelle eller metafysiske forklaringer for verdens sammenhæng altså stadig en rolle. Uanset om det er i form af de tre store monoteistiske religioner, new age eller private religiøse anskuelser, så forsøger vi med vold og magt gennem disse at etablere en større eller ligefrem modfortælling, til den vi møder i livet med far, mor og børn, villa og vovse.

Med pengeøkonomien som grundlag for verden og de menneskelige relationer og med både økologiske og klimamæssige katastrofer lige om hjørnet, er vi desperate efter at finde løsninger. Menneskeheden er nu blevet en naturkraft, der forårsager klodens destruktion, og måske derfor søger vi tilbage mod det, vi måske har overset. For at fare vild, for at finde udveje og retninger mod en anden verden.

New Age – kunst for en ny tid
De seneste år oplever vi, at denne fornyede interesse for mulige alternativer til vores virkelighed, som vi møder gennem sci-fi, det okkulte, magien og spiritualiteten, har fundet vej ind i kunsten.

Under det to dage lange musik- og performanceprogram, der finder sted på Musikbiblioteket, kan man opleve:

Ydegirl, der bruger oldtids-mosefundet Yde-pigen, som udgangspunkt for en musikalsk og kunstnerisk forbindelse af tidsaldre. Med projektet ‘ydegirl’ undersøger kunstneren Andre Novél det moderne liv i et historisk dybt perspektiv, hvor kommunikationen mellem tidsaldre foregår både gennem krystaller og ædelsten, sprog og frekvenser.

Komponist, lydkunstner og musiker Xenia Xemanek, der sammen med sit ensemble, giver en koncert med stemmer fra genfærd, stemmer fra det hinsides og undersøger stemmens magt over vores erindring og vores selvbillede.

Koreograferne, danserne og musikerne Karis Zidore og Olivia Riviere, der bruger deres kroppe, ler, lyd og deres stemmer til at skabe modbilleder til den traditionelle opdeling mellem krop og ånd.

TR Kirstein, der ubønhørligt undersøger magtstrukturer gennem lyd og lydens magt til at skabe nye sociale strukturer.

Billedkunstner, grafiker og musiker Claus Haxholm, der skaber uforudsigelige elektroniske klangflader i et grænseområde mellem musikalske strukturer, lydlig reportage og abstrakte klange.

Det Fynske Kunstakademi kan man møde:

Billedkunstneren Lea Porsager fortæller om hendes kunstnerisk arbejde, der sammenfletter film, skulptur, fotografi og tekst i et felt, der omfatter videnskab, politik, feminisme og esoterisme.

Forsker og forfatter Kasper Opstrup med speciale i hybrider af kunst/litteratur, okkultisme og politik som modkultur og undergrundsfænomen fortæller om æstetisk strømninger af mystisk utopisme gennem det 20. århundrede fra surrealisme til i dag.

Hans Kristian Hannibal-Bach giver en Yoga koncert og guider dig sammen med en yogainstruktør igennem denne yogakoncert. Oplevelsen bliver mediterende og udnytter vores forbindelse til naturen og de gamle stammerytmer.

///

For mere information og akkreditering kontakt musikbibliotekar, kurator og arrangementsansvarlig Mads Led Behrend – madlb@odense.dk eller på 51 33 06 67

 

PROGRAM:

Fredag den 15.11.

kl. 11.00 – 12.30
Talk: Kasper Opstrup: ”Åndedans som reaktion på fejlslagne revolutioner – om kunst, politik og okkultisme fra det moderne til det frem- og samtidige.”
Venue: Odense Musikbibliotek / Borgernes Hus
Gratis adgang

Kasper Opstrup er forsker og forfatter med speciale i hybrider af kunst/litteratur, okkultisme og politik som modkultur og undergrundsfænomen. Han har en PhD fra the London Consortium, Birkbeck College, University of London (2013).

For tiden arbejder han på et Novo Nordisk-støttet post-doc-projekt med titlen ”An Imaginary Kingdom in the Wastelands of the Real – On Art, Esotericism and the Politics of Hope,” der undersøger en æstetisk strømning af mystisk utopisme gennem det 20. århundrede fra surrealisme til samtiden. Projektet forventes udgivet som bog i starten af 2019.

Kl.13.00 – 15.30
Talk: Lea Porsager: ghOsthunting – an escape Of sOrts
Venue: Det Fynske Kunstakademi, Læsesalen, Jernbanegade 13
Gratis adgang

Lea Porsager ( f. 1981) er uddannet billedkunstner fra Det Kogelige Danske Kunstakademi i København og skriver i øjeblikket en kunstnerisk PhD Kunstakademiet i Malmø. Hendes praksis sammenfletter film, skulptur, fotografi og tekst i et felt der omfatter videnskab, politik, feminisme og esoterisme. Hun har udstillet på em lang række museer, gallerier og udstillinger internationalt og i Danmark. Her i blandt Brandt, Odense. Galleri Niels Stræk, København. Statens Museum for Kunst, København. Moderna Museet, Malmø og The Emily Harvey Foundation, New York.

Kl. 16.00 – 18.00
Venue: Det Fynske Kunstakademi, Jernbanegade 13
Fernisering på TR Kirsteins ”The effect of a flickering light should never be ignored. Installation på Det Fynske Kunstakademi

Kl. 20.30 – 23.00
Koncert og performance:
Karis Zidore (DK) & Olivia Riviere (SE): Undressings. A choreographed concert for lacks and trembling lips.
Ydegirl (DK)
Venue: Odense Musikbibliotek
Entre: 60 kr.

Yderligere info: https://www.facebook.com/events/452018695439288/

Karis og Olivias fælles værk ’Undressings’ er en navigering igennem revner, sprækker og opdelte elementer ved hjælp af vibrato-stemmer, krop, lyd og ler.

‘She looks at the void, that’s the only thing she looks at but she does it well.’*

Karis Zidore (DK) og Olivia Riviere (SE) er begge dansere og koreografer, der arbejder med lyd og stemme.
Med sin baggrund i kormusik benytter Olivia Riviere sig ofte af alternative stemmeteknikker såsom growling i sit koreografiske arbejde

Karis Zidore komponerer inkonsekvent dansemusik med og for kroppen under sit kunstneriske alias ’Gel’. Sidste år udgav hun sit debutalbum ’Drama Tools’ på selskabet NESM
Både Karis og Olivia er en del af det kunstneriske kollektiv DANSEatelier.
* Citat fra ‘Destroy, She Said’ by Marguerite Duras

Ydegirl er navnet på et oldtids-mosefund, men også alias til Andrea Novels musikalske projekt. Musikkens lyd- og tekstverden afspejler Novels forestilling om Ydes skæbne. Lydbilledet rummer klassiske instrumenter som fløjte og strygere, der kan lede tankerne hen på kammermusik, mens trommer og samples giver en unik dimension til musikken.

///

Lørdag den 16.11

Kl. 15.00 – 17.00
Yoga – koncert: Hans Kristian Hannibal-Bach
Venue: Det Fynske Kunstakademi, Skulptursalen, Jernbanegade 13
Gratis adgang

Kom og få en oplevelse der er med til at give dig ro i denne travle tid.
Den lokale ambient (med mere) musiker Bach har komponeret musikken, der sammen med en yogainstruktør guider dig igennem denne yogakoncert. Oplevelsen bliver mediterende og udnytter vores forbindelse til naturen og de gamle stammerytmer.
Husk at medbringe yogamåtte.

Kl. 19.30 – 23.00
Koncert og performance:
Claus Haxholm
TR Kirstein
Xenia Xemanek: Germinate – [Imprint] – Wilt – [Stay] An oratorio about ghosts for voices, flutes, fake flutes and woolly pianos.
Venue: Odense musikbibliotek
Entre: 60 kr.

Yderligere info: https://www.facebook.com/events/2544827938936826/

Xenia Xemanek
Dansk-Honduranske Xenia Xemanek er en komponist, lydkunstner og musiker, der skaber eksperimenterende elektronisk musik med et helt unikt udtryk.
Med sig til festivalen har hun det nykomponerede værk ’Germinate – [Imprint] – Wilt – [Stay]’, der kredser om emner som spiritualitet, det paranormale, genfærd og erindringer.

I sine værker arbejder Xemanek ofte med stemmen som centralt lydligt element – androgyne, kunstige og ASMR-stemmer, men også med stemmen som bærer af kulturel betydning og erindring.

Xenia Xemanek debuterede i 2015, med albummet ‘Men’s Health’ under kunstneraliaset Equis på Infinite Waves.
Hendes debut under eget navn udkom sidste år på selskabet Anyines. Dette album med titlen ‘Envase’ blev udgivet sammen med en marmorskulptur af kunstner Lea Guldditte Hestelund.

TR Kirstein
Tobias R Kirstein er komponist, kunstner og forfatter med en lang og alsidig karriere bag sig.

Kirstein arbejder på tværs af medier og performative udtryk i et spændingsfelt mellem lydkunst, musik. litteratur og samtidskunst. Hans værker kredser sig ofte om emnerne lyd og magt og lydens latente magt over et sted eller en person – hvad enten det er gennem sansebombarderende lyd, fysisk krævende performances eller som diskrete installationer i det offentlige rum.

Foruden sit eget virke som kunstner, er Kirstein engageret i en lang række kunstneriske samarbejder.
Sammen med lydkunstner Jacob Kirkegaard og komponist Niels Lyhne Løkkegaard er han medstifter af kunstorganisationen Topos.

Derudover er han medstifter af det toneangivende spillested Mayhem Kbh i København og kurator for den interdisciplinære mediekunst festival CLICK Festival i Helsingør

Sidste år udgav Kirstein bogen ’Der findes ikke løsninger, kun beslutninger’ på forlaget OVO press og sammen med forsker Kasper Opstrup har han oversat en række bøger af William S. Burroughs på forlaget Antipyrine.

Claus Haxholm
Claus Haxholm er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. Han arbejder både med print, performance, musik, video og lyd.

Haxholms liste af musik- og lydudgivelser er imponerende lang og utroligt alsidig. Han står bag en række album på pladeselskabet Infinite Waves både i eget navn og under sit alias Assembler. Derudover er han medlem af Danmarks måske eneste no-wave band Spost, der udgav albummet ‘Monkey Face’ sidste år.

Claus Haxholm og Tobias R. Kirstein arbejder også ofte sammen som duo med performanceværker, der befinder sig i et udefinerbart mellemområde mellem manuelt arbejde og lydkunst.
F.eks. i 2014 med deres performance ’arbejde er det der adskiller os fra dyrene’, hvor de manuelt flyttede rundt på fire tons kalk i en performance der strakte sig over to dage.

Haxholm og Kirstein udgav sammen sidste år bogen ’Handbook of Aggressive Listening’ på forlaget Forlag.